Jak zapobiec programistycznemu analfabetyzmowi?

hello ruby

Jest 2016 rok, bez wątpienia stoimy u progu skoku technologicznego: daleko za nami epoka ograniczonego dostępu do internetu, technologii, informacji.

Branża IT to jeden z najszybciej rozwijających się rynków pracy. Codziennie można przeczytać o setkach ekscytujących projektów, które mają usprawniać nasze życie: nowe technologie to ludzie, którzy rozwiązują problemy, do tej pory – wydawać by się mogło – nie do przeskoczenia. Technologie bioniczne, super szybkie komputery, gry osadzone w wirtualnej rzeczywistości, rozwój robotyki – to tylko kilka zagadnień, za którymi stoi ogrom pracy całych zespołów inżynierów, projektantów, wizjonerów, a przede wszystkim programistów.

Zawód programisty stał się niemal równie elitarny jak zawód lekarza, czy prawnika.

Kod jest piśmiennością XXI wieku, a potrzeba porozumiewania się za pomocą ABC programowania jest nieunikniona. Świat coraz intensywniej napędzany jest przez software, ale brakuje różnorodności wśród osób, które go budują. – Słowa te znajdują się na stronie internetowej serwisu poświęconego propagowaniu programowania wśród najmłodszego pokolenia – pokolenia, dla którego brak znajomości języka programowania będzie oznaczał odcięcie wielu obiecujących możliwości rozwoju.

Według badań przeprowadzonych przez glassdoor.com (jeden z największych portali pracy na świecie), z dwudziestu pięciu najlepiej płacących pracodawców, dwudziestu to firmy z branży technologicznej. A to dopiero początek rozwoju tej branży.

Kolejny sposób komunikacji

Naszym celem jest dostarczenie komputerowej edukacji do każdego ucznia: z luksusu, którym była dla nas, zmieniła się ona w potrzebę następnego pokolenia – pisze Shriram Krishnamurthi – jeden ze współzałożycieli serwisu Bootstrap – uczącego dzieci jak programować gry video za pomocą czysto algebraicznych konceptów. Obecnie program używany jest przez 10,000 uczniów w 5 krajach i 17 amerykańskich stanach.

Podczas gdy kodowanie może przerażać większość osób z naszego pokolenia i wydawać się enigmatyczne i skomplikowane, dla pokolenia naszych dzieci będzie ono po prostu kolejnym sposobem komunikacji.

[Tak jak w każdym języku] w pisaniu software’u chodzi o ekspresję, kreatywność i praktyczne zastosowanie. Nasze dzieci powinny się uczyć jak składać, łączyć, łamać i zestawiać kod w sposób, jakiego nie przewidzieli jego twórcy. Tak jak robią to z kredkami i papierem, czy z drewnem i narzędziami.

Pokolenie odważnych wizjonerów

Uczestnicy warsztatów, którzy sami są w wieku 4-8 lat, dzięki ćwiczeniom opartym o Hello Ruby- książkę umożliwiającą wgląd w świat komputerów, programowania i technologii zdają sobie sprawę z czegoś bardzo ważnego – mówi Linda Liukas – autorka Hello Ruby:

Dzieci podczas warsztatów nagle odkrywają, że świat zdecydowanie nie jest jeszcze kompletny, a genialnym sposobem, żeby sprawić, by był on bardziej gotowy, jest budowanie technologii. Uświadamiają sobie, że to one mogą być częścią tej zmiany.

13072631_1071717209555056_1916500003150637089_o

Fenomen Hello Ruby tkwi w podejściu do jej odbiorców. Dzieci, do których skierowana jest książka o odważnej dziewczynce – Ruby, dowiadują się, że programowanie, myślenie analityczne, czy świat komputerów nie są czymś nieosiągalnym i skomplikowanym.

Małe dziewczynki nie wiedzą, że nie powinny lubić komputerów – zauważa Linda.

Dzieci nie są świadome trudności związanych z technologią i traktują naukę kodowania jak ekscytującą zabawę. Dzięki temu, ich podejście różni się od tradycyjnego podejścia ich rodziców, którzy pamiętają często jeszcze czasy, kiedy nie było komputerów, czy internetu.

Na naszych oczach rośnie pokolenie odważnych wizjonerów, którzy z łatwością będą tworzyć projekty technologiczne, o których realizacji nawet nam się nie śniło. Dlaczego mielibyśmy im tego nie ułatwić poszerzając ich horyzonty za pomocą zabawy?

Źródła:

https://blog.cs.brown.edu/2016/03/10/reading-riting-rithmetic-and-recursion-shriram-krishnamurthi-comments-necessity-cs-education-providence-journal/

https://www.glassdoor.com/blog/25-highest-paying-jobs-america-2016/

http://www.helloruby.com/about

  • http://codequack.com Łukasz Pełszyński

    Na naszym portalu https://codequack.com/pl naukę programowania rozpoczęło kilka tysięcy gimnazjalistów. Oczywiście to inny, wyższy poziom niż reprezentuje książka, ale obie metody mogą się uzupełniać (np. rodzic może sam zapoznać się z podstawami programowania, żeby efektywniej przekazywać treści zawarte w książce).