Co czeka nas w świecie technologii w 2016 roku?

Eksperci z londyńskiego Design & Innovation Centre przygotowali we współpracy z Samsungiem prognozy trendów technologicznych na 2016 rok oraz kolejne lata. Czeka nas m.in. zacieranie się granic między środowiskami cyfrowymi i fizycznymi oraz zwiększenie świadomości społecznej młodszych konsumentów.

– Przewidujemy, że rok 2016 będzie rokiem transformacji technologii. Jesteśmy przekonani, że dzięki superszybkim łączom internetowym, rozpowszechnieniu się transmisji danych oraz rozwojowi wirtualnej rzeczywistości, będzie to rok, w którym świat cyfrowy będzie w coraz większym stopniu odnosił się do świata fizycznego w naszych domach, na naszych drogach i w innych miejscach. Siłą napędową nowych trendów będą młodsze pokolenia, które w coraz większym stopniu oczekują od firm odpowiedzialnych społecznie postaw – mówi Felix Heck, dyrektor Biura Samsung Design Europe. 

Następna generacja Internetu tuż tuż…

W 2016 roku jakość i prędkość mobilnej transmisji danych będą prawdopodobnie lepsze niż prędkość domowej sieci szerokopasmowej w europejskich miastach. To z kolei otworzy szerokie możliwości dla zupełnie nieznanych do tej pory aplikacji i usług, dla których ten aspekt stanowił barierę nie do pokonania.

Dynamiczne tempo zmian technologii sprawi, że Internet rozwinie się w sposób, w którym kontakt z użytkownikiem nie ograniczy się tylko do zmysłów wzroku i słuchu. Intensywny rozwój innowacji wirtualnego świata nie pozostawia wątpliwości, że elementem komunikowania się w Internecie będzie również zmysł dotyku.

– Rok 2016 będzie początkiem zmian w kierunku bardziej emocjonalnej, wciągającej i sensorycznej technologii. Nazywamy to inteligentną empatią. Unosząc się na fali innowacji w wirtualnej rzeczywistości jesteśmy teraz na zakręcie fundamentalnej zmiany w zakresie oczekiwań użytkowników, ich interakcji z technologią. Od przedmiotów, które służą konkretnym celom lub funkcjom, do autentycznych inteligentnych produktów i usług, które w płynny sposób integrują się z czynnościami codziennego życia i zmieniają je w nowy, i znaczący sposób – komentuje Camille Hammerer, dyrektor laboratorium Trend Experience w SDE.

Świat phygital

Granice między środowiskami fizycznymi i cyfrowymi ulegają zatarciu. Samsung spodziewa się, że osiągnięcia w dziedzinie technologii wirtualnej rzeczywistości doprowadzą do powstania nowego wymiaru rzeczywistości fizyczno-cyfrowej, zwanej roboczo phygital.

Zgodnie z zeszłorocznymi przewidywaniami Samsunga, wirtualna rzeczywistość wkroczyła już do sprzedaży detalicznej. Zestawy rzeczywistości wirtualnej Gear VR służą jako narzędzia dla firm turystycznych takich jak Thomas Cook i producentów samochodów jak np. Audi, którzy dzięki nim mogą zaoferować „wirtualny” dostęp do swoich produktów i oferty usług dla klientów w sklepie oraz w domu.

Na drugim końcu spektrum wirtualna rzeczywistość da nam jeszcze więcej możliwości doświadczania „prawdziwego świata”. W listopadzie 2015 roku dziennik New York Times opublikował swój pierwszy film dokumentalny VR „The Displaced”, w którym widz może z bliska spojrzeć na życie trójki dzieci wysiedlonych ze swoich domów w regionach ogarniętych wojną.

– Film ten jest dowodem na emocjonalną siłę wirtualnej rzeczywistości i jej zdolność zbliżania ludzi do prawdziwego problemu i doświadczeń innych – wyjaśnia Lysa Clavenna, dyrektor Strategic Innovation w Samsung Design Europe.

Inteligentna ewolucja będzie siłą napędową zmian

W ostatnich latach często mówiono o inteligentnych domach. Firma Strategy Analytics twierdzi, że w przyszłym roku w 18% domów w Wielkiej Brytanii pojawi się jakaś forma inteligentnej technologii domowej oparta na nowych, budzących zainteresowanie produktach i usługach, które pozwalają na sterowanie funkcjami domu za pomocą telefonu komórkowego. Urządzenia sieciowe i aplikacje do monitorowania, kontroli, zabezpieczenia i podłączania do sieci domów takie jak produkty z asortymentu Smart Things będą w coraz większym stopniu wkraczać w główny nurt rynkowy.

Dynamiczny rozwój połączonych w sieć urządzeń nie skończy się tylko na drzwiach wejściowych. Inteligentne, innowacje rozwiązania w zakresie urządzeń podłączonych do Internetu będą przechodzić z domu do samochodu. W efekcie zwiększy liczbę autonomicznych samochodów w najbliższych latach.

– Samochody bez kierowcy nie są już domeną science-fiction, ale przynoszą bardzo realną obietnicę poprawy bezpieczeństwa na drogach i znacznego ograniczenia ruchu drogowego. Jesteśmy dopiero na początku tej nowej drogi, ale proces ten przyspieszy inwestycje dużych firm. Na początku bieżącego miesiąca firma Samsung ogłosiła plan utworzenie nowego zespołu, którego prace będą się skupiać głównie na technologii motoryzacyjnej, w tym nowatorskich rozwiązaniach w zakresie pojazdów bez kierowców oraz rozrywki i nawigacji w samochodzie – przekonuje Camille Hammerer, dyrektor laboratorium Trend Experience w SDE.

Internetowe społeczności

Generacja Y coraz częściej domaga się, aby firmy dostosowywały swoje procesy, a nawet produkty do opinii i potrzeb jej przedstawicieli.  Samsung przewiduje, że będziemy rozwijać nowe, bardziej inteligentne procesy i technologie, by małe i średnie przedsiębiorstwa mogły szybciej i łatwiej stawać się bardziej „społeczne”. Dzięki takim zjawiskom jak crowdsourcing i crowdfunding rozwój nowych technologii pozwoli rozwiązać wyzwania związane ze zrównoważonym rozwój i brakiem kompetencji informatycznych na rynku pracy.

Dzięki zwiększonej szybkości transmisji i rosnącemu wsparciu ze strony Generacji Y społeczności online będą odgrywać jeszcze większą rolę, jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów społecznych. Koncepcje takie jak crowdfunding i etyczne prowadzenie kampanii staną się jeszcze bardziej popularne – stwierdził Camille Hammerer, dyrektor laboratorium Trend Experience w SDE.

Projekt platformy Kickstarter „Ocean Cleanup” ma na celu wyodrębnienie, zapobieganie i przechwytywanie zanieczyszczeń w postaci tworzyw sztucznych w oceanach świata. Zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi zostały uznane przez ONZ za jedno z największych światowych wyzwań środowiskowych. Dzięki wsparciu społecznościowemu ze strony ponad 38 tysięcy podmiotów w 160 krajach udało się zebrać 2 miliony dolarów na oczyszczanie oceanów z tworzyw sztucznych. Tymczasem londyńska firma technologiczna Technology Will Save Us opracowała łatwo dostępny ekosystem do praktycznego zdobywania wiedzy w postaci zestawów do samodzielnego montażu, ćwiczeń i materiałów internetowych. Produkty do samodzielnego montażu tej firmy pozwalają osobom w każdym wieku na eksperymentowanie, programowanie i tworzenie nowych rozwiązań technologicznych i ostatecznie wnoszenie pozytywnego wkładu w życie społeczeństwa.

 

Treść z archiwalnej wersji strony, stworzona przez autora bloga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *