Jest jedna rzecz, dzięki której Spotify zbudowało ogromną przewagę na rynku. To darmowy dostęp do przeogromnej kolekcji, utrzymywany głównie dzięki reklamom. Płatne subskrypcje różniły się tylko tym, że te same kolekcje muzyki nie były przerywane spotami reklamowymi. Teraz ma się to zmienić, gdyż wytwórnie muzyczne co raz mocniej naciskają na Spotify. Powód? Domagają się, by Spotify zwiększyło liczbę abonentów, gdyż wg nich darmowe udostępnianie muzyki szybko obniża wartość katalogu oraz zmniejsza ich dochody. Nieoficjalnie więc Spotify przymierza się, by dużą część darmowej muzyki przenieść do sekcji Premium. Wówczas będą mogły je słuchać wyłącznie osoby opłacające subskrypcję. Dla darmowych użytkowników pozostanie jedynie ograniczona liczba oraz czas słuchania albumu (być może otrzymają dostęp tylko do krótkich próbek utworów z zachętą do wykupienia subskrypcji).